5/20/2008

Training the 'opposing' muscles

Theraband heet de tool waarmee je kunt voorkomen dat je als klimmer de postuur van een bosaap krijgt met klimcapaciteiten van een boomklimmer. Veel klimmers schijnen door het eenzijdige gebruik van specifieke klimspieren een nogal gedrongen houding te krijgen. Datzelfde geldt overigens ook voor de kleineren spieren in de vingers, die daardoor wat krom gaan staan.
De Theraband is een stuk elastiek, ja meer is het echt niet te noemen!, die je in staat stelt om juist de antagonisten van je veelgebruikte en getrainde spieren te ontwikkelen. Hierdoor ontstaat een betere balans tussen de spierspanning van de verschillende spiergroepen.

Ik ben geen fysiotherapeut of gediplomeerd sportwetenschapper, maar in mijn roeitijd deden we dit soort oefeningen ook al; maar dan met andere middelen. Nu ik op mijn eigen boulderwand (meer) ga trainen wil ik dit soort oefeningen ook maar eens meer gaan doen.
Voor meer info kijk op de site van ClimbAndMore.

Geen opmerkingen: