27 november reikte Youp van ’t Hek het eerste exemplaar van zijn eigen eenmalige blad Youp uit aan de man „die mij persoonlijk als geen ander begrijpt en aan het lachen kan maken”: hij zelf.
Het persbericht dat er maar ca. 100.000 exemplaren van gedrukt zouden worden leverde een run naar de boekenwinkels op. Resultaat.1: binnen twee uur waren (zo goed als) alle exemplaren uitverkocht. Resultaat.2: hektische taferelen in het restaurant van Joop Braakhekke bij de perspresentatie.
Maarrrr, na vele telefoontjes aan boekhandels uit Rotterdam, Amsterdam en Utrecht kon ik er toch nog een exemplaar bemachtigen; in Schiedam dus, reeds, off-all-places. De laatste van de vier, waarvan er al drie voor vaste klanten waren gereserveerd.
Een snelle scan van de magazine, dat geheel door hemzelf geschreven is (!), leert dat het inderdaad om de geijkte glossy onderwerpen gaat: culinair, shopping, reportages, literair, reizen en persoonlijk. Opmerkelijk afwezig is het onderwerp sport, maar dat is kennelijk niet weggelegd voor de gemiddelde glossy lezer(es).
Zeer geestig zijn de door Andries Knevel, John Jaakke en Mabel van Oranje ondertekende columns. „Tijdens mijn tournee, laptopje mee en tikken. Waar hebben al die andere bladen toch al die redacties voor nodig?”. Zelfs de advertenties verzon en schreef hij zelf; betaalde reclame staat er niet in: „Ik wilde geen commerciële toestanden.” Behalve de toestanden die hij gistermiddag zelf aanrichtte om Youp aan de man te brengen.
Zie ook: http://www.youp.nl