1/21/2008

Lawine bescherming

Op de blog van Menno Boermans las ik de 'post' over een nieuwe airbag voor outdoor skiers/boarders: de Life Bag van Snowpulse. Ik geef hier nog wat andere info die ik er over kon vinden plus een ander nieuw alternatief.
De Life Bag is feitelijk een geweldige vinding die een vitaal deel van je lichaam bescherming geeft mocht je getroffen worden door een lawine: je hoofd. Veel airbags zijn ontworpen om je drijfvermogen te geven maar vergeten dat je tijdens het rollen tijdens de lawinegang je hoofd makkelijk fataal getroffen kan worden. De Life Bag is een airbag die je hoofd beschermd door het opblazen van een 150 liter grote zak aan beide zijden van het hoofd. Helaas gebeurt dit door een systeem dat er 3 seconden over doet. Mocht je dus onverwacht overvallen worden dan is 3 seconden wellicht té lang (tel maar: duizend-en-één, duizend-en-twee, duizend-en-drie...). Als je wel tijd genoeg hebt om de Life Bag te activeren kan het zeker uitkomst bieden. Mogelijk geeft het zelfs toch nog genoeg drijfvermogen om je boven in de lawine te laten eindigen.

Een andere technische vinding om je overlevingskansen in de lawine te vergroten is de Avalung van Black Diamond (zie foto's). Dit systeem zorgt er voor dat de uitgeademde lucht achter je in de sneeuw weggevoerd wordt. De inlaat van lucht wordt geregeld door kleppen die er voor zorgen dat je niet je net uitgeademde lucht weer inhaleert. Black Diamond heeft met proefpersonen die zich in de sneeuw lieten ingraven de werking uitvoering getest. Ze claimen dat een lawineslachtoffer het er meer dan 60 minuten mee kan uithouden. Mits je bij kennis bent natuurlijk...
Ik zou niet weten welke systemen mijn voorkeur zouden hebben. Maar ik neig toch licht naar een systeem dat mij uit de lawine houdt. Het heet 'Common Sense' en de werking zorgt er voor dat ik (angsthazerig??) me maar niet in een gebied begeef met lawine-stufe 2 en hoger.
(bron: Black Diamond)

Geen opmerkingen: